Dopravník řetězový

Dopravník řetězový

Použití a funkce

Řetězové dopravníky Redlery DR 160, DR 260 a DR 360 jsou dopravníky s možností vodorovné dopravy materiálu (produktu) v přímém směru s přípustným sklonem do 10°. Redlery se převážně používají k dopravě obilí. Využití pro sypké a zrnité materiály. Redlerů se používá v obilních silech, posklizňových linkách, výrobnách krmných směsí v obilních mlýnech a v asanačních ústavech.

Redlery se vyrábějí ve čtyřech základních velikostech a to šířce žlabu 160; 260; 360 a 450 mm a max.délkou 50 m ; min.délka je 5 m.

U redlerů, které slouží k rozdělování materiálu (produktu) do dvou i více směrů se mimo koncového výpadu používají ještě další výpady. Jsou ručně nebo dálkově ovládány a montují se do dna žlabu. U takových redlerů projevuje přenášení zbytků materiálu (produktu) na dopravním řetězu do koncového výpadu. Dochází k míchání materiálu (produktů). Obvykle jde o nežádoucí jev. K odstranění těchto nežádoucích jevů doporučujeme použít redlerů s vybíracími korečky na dopravním řetězu.

V tomto případě musí být uzavřen koncový výpad hradítkem ručně nebo dálkově ovládaným. Způsob uzavření koncového výpadu navrhuje projektant nebo uživatel Vypouští-li se materiál (produkt) některým z výpadu ve žlabu, uzavře se hradítkem koncový výpad. Korečky na dopravním řetězu při otáčení na řetězovém kole v hnací hlavě nabírají přenesený materiál, který se při otočení řetězu přes řetězové kolo vysype a je dále hrnut dopravním řetězem zpět k výpadu a následně k otevřenému výpadu. Tyto redlery jsou opatřeny mezidnem.

Přednosti

  • Nízká spotřeba elektrické energie
  • Spolehlivý provoz, který nevyžaduje obsluhu
  • Snadná montáž

Popis stroje

Hnací skříň je umístěna na předním konci dopravního žlabu. Je obdélníkového průřezu. Je po celé délce zakryta odnímatelným víkem. V bocích skříně jsou vsazena ložisková tělesa s valivými ložisky pro uložení hnacího hřídele s tažným kolem. Na čepu hřídele vně skříně je připojena převodovka s dutou hřídelí. V zadní části skříně nahoře je opěrný váleček tažného řetězu.

Napínací skříň je umístěna na zadním konci žlabu. Je po celé délce zakryta odnímatelným víkem. Vně na bočních stěnách skříně jsou ve vodících lištách kluzně uloženy napínací saně s ložiskovými tělesy a hřídelem napínacího kola. V podélné ose napínacích saní je napínací šroub, který se opírá o vystuženou čelní stěnu skříně.

Dopravní žlab sestává ze zvoleného počtu dílů o délce 3 000mm a dle potřeby i z dílů doplňkových o délce 1 500mm a 2 000mm. Díl dopravního žlabu sestává ze dvou bočnic s přírubami, na kterých je zespodu přišroubováno rovné dno a nahoře víko s ohnutými okraji pro vystužení. Díly jsou vzájemně spojeny přírubami přivařenými na koncích bočnic. Dna a víka jsou spojena příložkami, které slouží současně k utěsnění žlabu. V každém dílu jsou na čepech 3 válečky, které nesou a současně vedou zpětnou větev tažného řetězu.

Dopravní řetěz sestává z vnějších lamel, vnitřních lamel pouzder a čepů. Vnitřní lamely jsou rovné a vnější lamely mají tvar „U“. Ramena vnějších lamel slouží k unášení dopravovaného materiálu. Lamely jsou na čepech zajištěny speciálními pojistkami.

Vpád koncový je přišroubován na spodku hnací skříně a to po celé její délce. K redleru PTB lze přiřadit dle potřeby i výpady s hradítky dálkově ovládanými.

Pojistné zařízení slouží k vypnutí redleru při přetržení řetězu a při zahlcení žlabu dopravovaným materiálem. Je umístěno za tažným řetězovým kolem. Na čepu asi uprostřed výšky hnací skříně je otočně uložena dvouramenná páka. Jedno její rameno je uvnitř skříně a stlačí se přetrženým řetězem nebo tlakem dopravovaného materiálu. Druhé rameno páky přitom vypne koncový spínač umístěný vně na boku skříně. V provozní poloze je dvouramenná páka držena pružinou. Ve výrobním závodě se kontroluje pouze mechanická funkce poj. zařízení, el. funkce se kontroluje po zapojení koncového spínače při zkušebním provozu stroje u uživatele.